HTML

Naptár

június 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Blogajánló

Az Éjgoblin szív örökké dobog...
 Megtévesztő cím, breton is van ott
Csata és Taktika
Plastic Fantastic
MazeLab Szabolcs Mathematicája
CRPGAddict a megszállott (angol)

Utolsó kommentek

  • pocokman: Srácok, valaki el tudná küldeni nekem azt az x-kutato.zip-et? smidla@gmail.com, már nincs fent meg... (2016.06.09. 11:09) Félmunkák: X-Kutatócsoport
  • Varga Matein: Nagyon szépen köszönöm. :) (2015.08.07. 08:02) Árak, bérek, pontok
  • Tilinger Ádám: @Varga Matein: Megtörtént! (2015.08.07. 02:26) Árak, bérek, pontok
  • Tilinger Ádám: @Varga Matein: Igen, ez volt a tervem eredetileg is. Az utóbbi napokban volt pár szabad estém, úgy... (2015.08.04. 00:22) Árak, bérek, pontok
  • Varga Matein: Ha kész leszel a Nothingam szabályrendszerrel, akkor feltöltenéd az oldalra? (2015.08.02. 21:54) Árak, bérek, pontok
  • Utolsó 20

Gondolatok WHFB Versenylistákról

2013.05.30. 01:47 Tilinger Ádám

Sandlionban érlelődött egy ideje a következő írás. Most végül billentyűzetet ragadott, és monitorra vetette gondolatait versenylistaépítésről. Engem ért a megtiszteltetés, hogy publikálhatom. Íme:

bret_divider0002.gifHol volt, hol meg nem.

Ezen írást azért kezdtem el, mert azt tapasztalom a versenyeken, hogy emberek keserednek el, mikor seregeik nem működnek, egy-egy dobásukon elcsúszik a meccs. Állítólag.

Ilyenkor főleg Fortuna asszony, és kedves felmenői csuklanak, mikor neki, látszólag, semmi köze a kialakult szituációhoz.

Mire gondolok? Mindenki ismeri.

„Szarul dobtam, ezért kikaptam!”, „Már megint csak a szerencsén múlt a vereségem, mert nem értem oda/találtam el, dobtam meg a páncélt…”

dice.png

Sokszor a listákat nézve - kívülálló szemmel - látom a hiányosságokat, de a tulaj, nem biztos.

Így leírnám az én koncepciómat építésre, hátha valakinek segít.

Aki kikap az tudja már, miért kapott ki. És tudjon belőle fejlődni, hisz CSAK a kemény döntetlen, vereség, után gondoljuk újra az egészet. Seregtől, stratégián át.

Meg egy apróság még:

Nem belebeszélni akarok, csak hátha talál a kedves Olvasó ötleteket. Ha akarja… használja.

Kezdetek.

Talán a legfontosabb, milyen játékos vagy?

Powergamer! Nos neked szinte felesleges tovább olvasnod. Valószínűleg van saját elképzelésed, esetleg „mástól kölcsönvett” listád. Használni tudod, vagy sem. Bár ki tudja?

Fungamer! Te igencsak kétkedve fogadhatod, hogy miért is papolok versenylistákról, viszont egy jó elképzelés sose rossz…Nem táp egy jól átgondolt lista, és a játék is élvezetesebb.

Átlaggamer! Asszem neked írok. Neked nincsenek fluffbeli problémáid, hajlandó vagy kipróbálni bármit.

A sereg kiválasztása fontos tényező, sőt fontosabb: Mivel szeretsz játszani? Legyen bármilyen élvezetes egy sereg, ha nincs kedved tologatni őket az asztalon, akkor nincs értelme. Végül is ez egy hobbi! Nem?

Viszont, hála játékunk gyártójának, sajnos tény, hogy ami új, az jó, ami meg régi, az meg picit hátrányban van. Kezdőként javaslom valami újabb sereg választását. Veteránként meg úgyis mindegy.

Itt a legnagyobb probléma is. Mert egy új sereg bődület pénzösszeget emészt fel.

Javaslatom a konvertálás. Neten ezerszám találkozni gyönyörű, ötletes seregekkel.

wtf.png

Láttam már empire alapú WOC, O&G alapú VC stb sereget, de a saját gyártmány tán még jobb. Ha megvan a koncepció, utána már némi fantázia dolga az építgetés. És a sereg is közelebb áll hozzád, ha egyik-másik figurát te rakod össze.

De mi is a koncepció?

Mire is kell?

Versenyre mész! Oda készülsz! Végig gondoltad már, mi vár ott?

Haverok, dumcsiparty, idősebbeknek(akik szerencsésen nem sofőrök) némi alkohol.

Végig pörögsz, vagy tátott szájjal figyeled a … hm … azokat akik pörögnek, a seregeket, a …

Szóval kicsi agyad le lesz terhelve. Jön a meccs. Kíváncsian figyeled ellenfeled, a seregét. Beszélgetsz vele. Közben a saját elképzelésed feledésbe merül, mert nincs rá kapacitásod. Ilyen helyzetekben kerül csúnya helyzetbe ütőerőd, generálisod. Apróságokon mehet el egy meccsed. Nem kell ennek így lenni!

Első dolgod ezt kivédeni, ezen kell picit rágódni.

Az én tanácsom: Legyen pofonegyszerű a sereged. Sőt bizonyos fázisokat ki is hagyhatsz. Pl. erős CC seregnél felesleges a lövés, minimalizált a mágia.

Érdemes megjegyezni: Ami hiányozni fog a többiből (szerinted) bőven kompenzálódik az erős fázisodban.

Másodsorban gondolkodni kell, az aktuális kemény új seregek megfogásán. Tán a legnehezebb feladvány. Mit tegyünk egy gyorsabb, erősebb, ügyesebb ellenféllel?

Pofonegyszerű! Vágd le az arcátlant!

Viccet félre téve.

Itt az ellenfélre gondolj. Jön a csilli új sereggel. Még használni se biztos, hogy használta. Nem biztos, hogy tudja mire képes, mi ellen.

Meglepő megoldások kellenek. Valami amivel elbizonytalanítod. Mert a bizonytalan ellenfél, hibázik. Reméljük!

Harmadsorban, a Warhammer egy kocka játék. Minél több kockával dobsz, annál biztosabb az eredmény. Tehát, ha ütsz, azt minél többel tedd. Bízni kell a nagy számok törvényében. Ez már-már úgy néz ki: Ki tud minél több erőt koncentrálni, minél kisebb helyen! Nem a létszám számít. Ezen is gondolkodni kell.

8000.png

Én - ha sereget építek versenyre - kezdetnek végignyálazom a sereg lehetőségeit. Mi mit tud.

Ledobálok pár szitut. Itt ne gondolj ördöngösségre! Egy jó elképzelésnek tartott egységgel összeugrasztok a típusába (lövős, ütős stb) tartozó táp egységet. Kidobom nyolc-tízszer mit kezdenének egymás ellen. Ha a tápihápit jó eséllyel leverem, akkor hasznosnak ítélve félrerakom, ha nem, de megszorítani, feltartani tudom, akkor is. Ellenkező esetben félreteszem fun játékokra.

Érdemes a dobálgatás alatt cheatelni a boksz zsák javára. Dobja újra a támadást, sebzést.

Lehet, hogy gyengébbek az eredmények, de versenyen nem lepődsz meg. Bizonyos emberek dobásain, kombóin.

Ha megvannak a hasznos egységek, felállítod az irányvonalat.

Mit szeretnék elérni a sereggel? És ez alapján összeválogatod a hasznos kis egységeidből az első tervet. Legyen benne minden, ahogy az kell.

Megjegyzem, mióta ezt csinálom, szinte mindig a közelharc a mániám.

Sok ellenfél, aki kiegyensúlyozott, vagy lőerős sereggel játszik hátrányba kerül, ha beérek, és mint tudjuk, a CC veresége egy-két jelentős osztagnak, bukást jelent az egész seregre nézve.

Nem is javaslok mást. Versenyen ez kell. Laposra verni ami szembe jön. És nem hagyni a saját játékát játszani. Mert ilyenkor idegeskedni kezd az ellen, és olyankor hibázik.

Ha már van tapasztalatod, akkor persze lehet változtatni. De nem nagyon fogod.

És talán a legfontosabb tapasztalat: Csak a CC sereg elég erős, és egyszerű, hogy a versenyeken egy kezdő kezében is jól működhessen! A többi sereghez tapasztalat kell!

Ide nem. Kimész, lő, mosolyogsz, becsattansz, és onnan meg győzzön a jobb. Márpedig neked lesz előnyöd, így vagy úgy.

Tehát: Adott egy elképzelés a sereggel és az egységeivel. Jó amire jó. Te eldöntötted.

Jön a következő fázis. Védjük ki a gyengeségeinket.

Gyengeség, a közelharcos sereg lövésfázisa, mágia védelme.

csiriba.png

Hiszen amit más lelő, levarázsol azt neked CC-ben kell lenyomni.

Ez ellen tenni kell!

Én gyorsítom a seregem. A lehetséges egységekből a jobb páncélzatú, gyorsabb unitokat preferálom. Kevesebb ideig vagyok tűzvonalban, és azt is jól bírom.

Valamint betervezek kicsi, gyors egységeket (álltalában kettőt) akik képesek elcsípni a módfelett bosszantó hadigépeket, mikro lövészegységeket. Előny, ha repülnek, vanguardolnak de nem kell túlzásba esni. Ők tölteléknek vannak. Ha pusztulnak is előnyt jelentenek, hisz őket lőtték, és nincsenek útban a derékhad előtt. Sőt, az arcvonal előtt kódorgó gyengécske csalik bárkit rohamra csábíthatnak. Ügyesen fordulva, a rohamozó lenyomja őket, majd buci szemekkel nézi a nekilendülő derékhadat. Használni kell őket! Sereged fontos részei lesznek.

Lövéserős seregnél (pl empire, törp) inkább a lövész egységek CC védelmét erőltetném. Hol plusz fegyverzet, hol detachment, stb. Lényeg, csak javítok rajtuk, ha nem muszáj, nem erőltetem a CC egységek általi védelmet. Bírjanak ki egy rohamot, hogy a te körödben a te közelharci gyúrósaid kapják oldalba őket

Mágia meg magában életképtelen. Szerintem. Max 12 kocka, ami 3-4 varázslatra elég, bár átlagban 7-8 lesz. egy varázslatot lefog bárki, esetleg egyet scrolloz. Aztán tovább. Bejöhet persze, de most rizikózni akarsz, vagy győzni? Tán be is sorolnám, a lősereghez. Másrészt, erős varázslatokkal, nagy pusztítást tudunk okozni, de eddigi tapasztalataim alapján ez ultra ritkán csatadöntő tényező!

Meglepetés! A másik fontos dolog! Meglepő például egy lövész egység, aki állja a közelharcot, egy mókás kombó, valami szokatlantól.

Ilyen a horda Night Gobbó egység fanatikusokkal, hálósokkal, mérgező zászlóval. Megrohanják aki átjut az előtörő orkok vonalán. Az ellenfél találkozik 3 fanatikussal, -1S-el és mérgező nyilak felhőjével. Ezen akár igazi elit betyárok is elvérezhetnek. Itt a lövész egység kemény üllővé változik. És hogy legyen meglepetés is: Oldalról érkezik segítségnek egy T4 W3 pumpány, ami 2D6 S5 No armour impakttal beköszön. Gusztustalan nem?

Ide tartoznak még hőseink egy-egy mókás varázstárgyai. Ezek seregenként változnak. Jó ha tud némi plusz gondolkodni valót okozni odaát. Szabály: ne vidd tulzásba! Max. 1 db, ha tényleg jól jöhet.

Itt már elég konkrét a sereg egységeinek listája.

Jön a kiegészítés.

Gyorsítás!! A +1 Mozgás zászló a barátod! Kell neked! Viszont nem a leggyorsabb egységednek. Segítsd vele a többiek zárkózását!

Kártyás múltamból emlékszem. Az a pakli (HKK), ami a harmadik körre nem végzett az ellenféllel, az bizony lassú. Átültetve hozzánk, az a sereg, amelyiknek bő fele nincs közelharcban a második-harmadik körre, lassú. Itt közbeszólhat az ellenfél alapvonalas felállással. De csaljuk ki, dobjunk elé csalit, vagy zavarjuk lővonalait.

Másrészt, neked kell tudni irányítani! Tehát gyors sereggel te választod meg, kivel, mikor kerülsz harcba. Ez itt csatadöntő tényező.

Kell mágiavédelem. Lev 2 + scroll. Kb. ennyi. A két varázslat, jól megválasztott listából hasznos lehet, meg ugye az ellenfél se dőljön hátra ezen fázisunkban. Listát úgy válasszunk, hogy segítse a koncepciót. Tehát inkább buffoljunk, rontsunk. Felesleges a lövést erőltetni.

Scroll. Kell. Fixen leszedsz valami erős varázslatot, ami kárt tehetne drága ütőerődben, és nincs kéznél 8-10 DD.

Lövés. Ha mindenképp akarsz, akkor a cél a hatékonyság, és a psziho faktor. Egy kővető, nyílágyú, ágyú, stb képes arra, hogy befolyásolja ellenfeled döntéseit. Neked ez kell! Aki kényszerben dönt, hibázik! Mellékesen elkap valami aljas dolgot, puhít egy szörnyet, egységet, nos, az csak hab a tortán. Viszont ne várj tőle semmit! Úgy rakd be, hogy nélküle is megéljen kicsiny hadad! Ekkor csak heccből lősz vele, és ilyenkor, Murphy után szabadon, mindig jobban dobunk.

pukkancs.png

Stratégia. Mottója legyen, az egyszerűség gyönyörködtet. Úgyse jut majd eszedbe, mit akartál. Akkor meg ne erőltesd! Ezzel előnybe kerülsz. Gondolkodj picit ellenfeled fejével!

Ezeket lelövöm, ezt meglassítom, ide meg hátrálok, következő körben… Mennyi minden félre sikerülhet? Nálad bezzeg! Megdobom a rohamtávot? Neem? Mindegy, elé tolom a csalit, majd utána, még közelebbről, újra.

Másik mottó, mindig legyen egy csavar. Valami meglepő. Például egy gyors repülő karakter, aki belezúg az ellenséges arcvonalba, egy hátulról érkező egység, bármi, ami ledöbbenti ellenfeled. Tudod, szokásos. Megleped, hibázik, stb.

Mindig legyen alternatíva! Egy adott feladatra, legyen két egység, de több is mehet, ha kell.

Mire is?

Terelő, bosszantó, elcsípő pici gyors egység.

Gyors, kőkeményen ütő egység, lehetőleg fix második körös CC-re. Legyen akkora ott! Ők az igazi előörs. Kiválasztásuknál törekedni kell, arra, hogy egyedül is helyt tudjanak állni, míg nem ér be a felmentés. Lehetőleg repüljenek. Érdemes specializálni egyik-másikat. Pl. tüzes, mágikus ütés, stb.

Közepesen gyors ütőegység. Harmadik kört lehessen célozni velük. Itt a chariotokat kell alapul venni. Impakt, ütés, jó szívó. Ilyesmit keress! Ez a derékhadad. Persze gyalogság, lovasság is bejöhet ilyennek, csak legyenek kő kemények!

Maradék. Egy-két hadigép, valószínűleg áldozatai lesznek az arcvonalon átcsúszó ellenséges egységeknek, hátulról érkező mókázóknak. Hadd bohóckodjanak velük! Neked károd nem keletkezik.

Érdemes fejben tartani egy viszonyszám féleséget:

Bosszantók max. 5-10%

Gyors 20-30%

Derékhad 50%

Hadigép, maradék max. 10%

Karakterekhez észrevételek:

Ha nem erőlteted a mágiát, marad lehetőséged ütős lordra. Jól összerakva ő lesz a sorbontó, a közelharc császára. Gondolkodj el valami dögön is! Mert barátunk hatóereje hatványozottan jön elő, ha alatta valami még üt, meg tápos…

Egy bsb egyedül berohan egy egységet, az helyből 2 CR! Oldalról 3, ha bevisz egy sebet 4!

Zászló 3 sor az is 4. Érted??

Feltartod, köv körben megeszed… Őkelme nagyon hasznos tud lenni.

Mágikus tárgyaknál preferáld a mágikus mentőt adó cuccokat, vagy páncélújradobást, javítást! Fegyvereknél, ami kell. Ha nincs nagyerejű ütésed, akkor kapjon +S fegyvert, stb.. De elsődleges legyen a védelem! Hiába ütsz sokat, erősen, ha közben agyonvernek.

Nincs felesleges pont mókás apróságokra. Azokat hagyd a baráti pötyörészésre.

Pár szó építgetésre:

Bújd a fórumokat, netet. Bizonyos anyagokat neked találtak ki: Pl süthető, levegőre száradó gyurma. Nincs kézügyességed? Lóf..szt! 3cm-es figurákra festesz szemet, fogat! Csak pici gyakorlás kell. Meg egy tanács: Ne kapkodj! Halad az! Kezd az alapoktól! Aztán mindig valamit pluszba, és, és kész lesz. Tapasztalat.

Konvertálás: Van sereged más faj? Akkor a gyalogság, lovasság stb adott. Építsd meg a hiányzó dolgokat az ő stílusukba, és megvan az új sereg.

Nem találkoztam még ellenféllel, aki a Rhinoxon lovagló űrfarkasaimat ne fogadta volna el TWC-nek, vagy a gyurma Cthulhumat Dp-nek. Mindez nézőpont kérdése.

cthulhu.png

Nos megvan a sereg. Közben elvileg már tudod, mit tud, kivel mit kezdesz.

Lehet összeszedegetni, építeni, festegetni. Mehet a menet! Találkozunk valamelyik versenyen!

3 komment

Címkék: taktika warhammer

A bejegyzés trackback címe:

http://adamblog.blog.hu/api/trackback/id/tr285333143

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Petrow 2013.05.30. 11:34:31

Nagyon jó kis összefoglaló, már csak azért is, mert én is végigjártam a "szemét kocka" fázist.
"Ha megdobom azt az utolsó run-t", "Ha nem kúrok el zsinórban 3 db 2+-t"... jah, kérem, elsődlegesen olyan helyzetekbe kell belekerülni, amiben ezek a faktorok nem jönnek elő. Néhanapján még ma is haragszom a kockára, amikor D6-ból D3-1-é változik, de tanulom kezelni a dolgot.

Viszont azt se felejtsük el, hogy ez kockajáték is. És ha úgy akad, akkor meggebedhetsz, akármilyen brilliáns a haditerved, optimalizált a listád, ha a kulcsfontosságú dobások nem jönnek össze, kenheted a hajadra. Ez persze jóval ritkábban fordul elő, mint ahányszor batrepekben emlegetik. De kockadobás nélkül sereget nyerni még nem láttam :)

Még egy dolog. Ezt írod: "Minél több kockával dobsz, annál biztosabb az eredmény. Tehát, ha ütsz, azt minél többel tedd. Bízni kell a nagy számok törvényében. Ez már-már úgy néz ki: Ki tud minél több erőt koncentrálni, minél kisebb helyen! Nem a létszám számít."

Ebben egy kis ellentmondást látok. Éppen hogy a létszám számít, mert általában az ad kocka-tömeget. Mondom ezt úgy, hogy nem vagyok otthon az aktuális WHFB seregkönyvekben.

Sandlion 2013.05.30. 16:03:18

Hahó!

Mester!

A kockadobás fontosságát lehet, és kell minimalizálni.
Pl Ha esélyed van 2+-on találni, sebezni, kevesebb megy mellé, mint 3+ nál. Akkor meg törekedni kell a jobb esélyre.

Másrészt a kocka koncentráció:
Kevesebb modell adja le a több támadást, erre kell törekedni. Pl 5 szélesen a WoC Warriorok 2x5+5+1=16 támadást nyomnak ki. Mondjuk két szekér ami kijön az árukból: 2D6 +2x4+2x2 = 14-24 db támadás És akkor a strapabíróság egy másik történet :)

Tilinger Ádám 2013.05.30. 18:17:02

Ez utóbbit megerősíthetem. Én is mindig irígykedve nézem a sokat ütő ellenfél egységeket.