Azt hiszem minden Warhammer játékos számára van(nak) olyan szabály(ok), ami(ke)t nem szeret, nem ért, nem talál értelmesnek. Így nekem is. Nekem igazán sok. Természetesen a legtöbbjük akkor jut eszembe, mikor emiatt hátrányt szenvedek, de hát ilyen vagyok. Egy ezek közül a "True line of sight". A következô pár sort most azért írom, hogy kibeszéljem magamból a felháborodásomat ezen az idegesítô izén, és hogy közben megpróbáljam elfogadni azt.
Szóval a legutóbbi csatában Sandlion berakta az erdô mögé az ágyúit és mozsarait, és onnan osztotta a sok halált. Ô egyike azoknak a játékosoknak, aki elolvassa a szabályokat, átgondolja ôket, megjegyzi, és használja is. Ezt a szemtelenséget (témához illô tréfa kipipálva)! Ja, és közben mosolyogva idézi a könyvet. Hát nem gonosz!
Kicsit keresgéltem a weben, és úgy tûnik, hogy nem én vagyok az egyetlen, aki ezt a szabályt egyenesen hátrányosnak találja. A Bell of lost Souls klassz cikke rengeteg érvet hoz fel, és hosszasan (nomeg viccesen) ecseteli, hogy ez miért rosz, és nem is jelenti azt, hogy valósághûbb lesz a játék. Érdemes elolvasni, jó hangulatú írás és itt-ott gondolatébresztô.
Úgy vettem észre, hogy alapvetôen két ponton érinti a láthatóság a játékot: figurák és terep. Mindkét esetben a probléma számomra az, hogy elvonatkoztatok a JÁTÉKTÓL. Nekem egy sziklára modellezett mûanyagfigura egy embermagas kemány fickó a seregben. Egy zöld lapot modellfával a közepén buja erdônek képzelek el, nem egy magányos fenyônek a mezôn.
A figurák problémája leginkább a 40k világában jelentkezik, de a fantasyben is jelen van. Láttam olyan wood elf sereget, ahol a fantáziadús játékos egyes figurákat magas fákra modellezte. Gyönyörûen néz ki, de azt a sereget onnantól sehol sem tudja elbújtatni. Ôszintén szólva ez engem nem nagyon érintett még, de elgondolkodtam, hogy a készülôdô goblin seregemben valóban csináljak-e hasonlót. Az ilyen véletlen dolgok mellett viszont sok példát találni arra, hogy ezt a szabályt bizony kevésbé fair módon ki is lehet használni, pl.: 40k közelharci egységet földre lapulva modellezni; vagy fantasyben egy szívósabb csapatot kôhalmokra ragasztani, és ezzel kitakarni a mögöttük állókat. Szerencsére eddig csak sportszerû ellenfeleim voltak, efféle trükközéssel még nem találkoztam (bár én magam egy-egy ingerültebb pillanatomban arra gondoltam, hogy a trebuchet-mat egy hegyre modellezem).
Tréfaként pedig ugye ott van az a pont, hogyha igazán ragaszkodunk a szabály szövegéhez, akkor olyan lények, akiknek nincs szemük (néhány démoni lény, csontvázharcosok) nem is lôhetnek, rohamozhatnak! Vagy, hogy ha egy varázslat, varázstárgy csak láthatóságot ír elô, "forward arc"-ot nem, akkor egy olyan karakter, akire hátra is modellezek szemet, nosza az hátra is ellôheti, más nem.
Nem nagyon használok nagy repülô lényket. Nehezebb lett ôket bújtatni?
Azt hiszem, hogy a legtöbb ellenféllel ez a figurás rész egyébként könnyen megbeszélhetô; de tény hogy adhat okot vitára. Csúnya versenyeken pedig pláne.
Ehhez kapcsolódóan még valami: nincs elôttem a könyv, úgyhogy javítsatok ki, ha tévedek; de eszerint akkor a hadigépek sablonjait sem helyezhetnénk egy blokk hátsó soraira, hiszen oda már nem lehet ellátni "True line of sight" alkalmazásával?
Kicsit jobban fáj a tereptárgyak rugalmatlan kezelése (ez érint gyakrabban). Konkrétan az erdôé, hiszen ezt nehéz hihetôre ÉS játszhatóra modellezni. Éppen ezért úgy láttam, hogy inkább játszhatóra csinálják, ami az új szabályok miatt megváltoztatja a szerepüket (csak veszélyes terep). Talán nem is az zavar, hogy mi lett belôlük, inkább az, hogy megváltozott. Miért nem maradhatott az egy sûrû erdô? Ha nem az, akkor meg mi a fene olyan veszélyes terep abban a két árva fában, hogy egy halom lovagom elhal benne, ha átgaloppoznak rajta? Egy ágyú akadálytalanul átlô rajta, íjak meg nem? Ezek a dolgok készíten(én)ek ki. Az eddigi klassz és értelmes (bár talán idôigényesebb) erdôszabálynál ez jobb? Jobb is lesz elfelejtenei az erdôt, mint tereptárgyat (hál' Istennek a legutóbbi H.É.T.-en megoldották - nem volt erdô a játékban).
Ez nem erdô!
Úgy érzem (a sok rossz dolog miatt, amit a Games Workshopról olvasok), hogy ennek a szabálynak kis részben az is lehetett a célja, hogy a tereptárgyak eladását növeljék, de nem hiszem, hogy nagy sikerrel. Házakat ugyanúgy lehet otthon is építgetni, az erdôjük pedig botrányosan használhatatlannak tûnik.
Jó oldala az egésznek, hogy egyre inkább szükségét érzem, hogy csináljak valami klassz erdôt. Pontosabban olyan fákat, amik tövében ágas-bogas bokrok és sziklák fekszenek. És ebbôl jó sokat.
Nna, kiírtam magamból, és már nem is vagyok olyan frusztrált. A következô erdôs játékig. Mindig elfelejtem, hogy ez egy társasjáték, nem szimuláció...
Igen, azt hiszem túlreagálom a dolgot.
Egyébként van, aki a "True line of sight" szabályt helyettesíti? Például ezt próbálta már valaki?
Ahogy az lenni szokott, a weben leginkább a negatív vélemények vannak túlsúlyban, fôként hozzám hasonlóan felindulásból. Vannak azért megyôzôdéses támogatói is? Ô például már majdnem.
Végül itt egy érdekes történet, amire a "kutatás" közben bukkantam.
Utolsó kommentek