Az évek során legtöbbet Warhammer Fantasy Battles és Warhammer 40000 rendszerekkel játszottam, de elvétve sikerült meggyőzni valakit egy-egy Mordheim játékra is. Nagyon tetszik a koncepció: egy tucat figurából álló banda, akik egy kampány során még fejlődnek is. A Warhammer-világ azonban még mindig nem a kedvencem. Sokkal közelebb áll hozzám a klasszikus, puskapor előtti középkori- vagy fantáziavilág.
Az utóbbi hetekben egy-két klassz film (hurrá Princess Bride!) hatására előjött a Robin Hood megszállottságom, és körülnéztem, hogy találok-e valami ilyen környezetben játszható skirmish játékot.
Átfutottam jópár ingyenesen elérhető rendszert, de nem találtam meg azt, amit kerestem: olyan kiscsapatos játékot, amiben az összecsapás igazán filmszerű. Egy figura nem csak mozog-üt-mozog-üt; hanem harc közben felugrik egy asztalra, rádönt ellenfelére egy szobrot, felkap egy széket és azzal csap oda, vagy belelöki egy épp arra guruló hordóba.
A legközelebb a BrikWars járt ehhez az elváráshoz, ami viszont túlságosan szabad kezet ad a játékosoknak. Ez klassz, de érzésem szerint tapasztaltabb és nyitottabb játékosokat igényel (mint amilyen én vagyok). Emellett van pár szabálya, ami kifejezetten nem tetszik (például a lőfegyverek kicsi hatótávja, nem hatoldalú kockák használata).
Ezért aztán, úgy döntöttem, hogy nekiállok egy saját rendszer felépítésének. Számítok rá, hogy a vállalkozás hamar befuccsol (biztosan többezren álltak már neki), de akkor is érdekes kísérletnek találom - és kisgyerek korom óta szívesen játszom játéktervezősdit.
A főbb irányelveim a tervezés során:
1. Maximum 15-20 figura felenként.
2. Lehetőleg kevés, ismétlődő egyszerű játékmechanizmus.
3. Opciók a közelharc közben, ne csak kockadobálásból álljon, legyen "cinematic".
4. Mindkét fél maradjon aktív.
5. A figuráknak lehessen karrierjük, legyenek változatosak, fejlődhessenek.
Nem tervezek semmi különösen egyedit. Inkább a már megírt szabályokból összecsipegetek magamnak egy nekem tetsző rendszert. Szóval ez a terv, meglátjuk, mi lesz belőle.
Az általam olvasott szabályok mindegyike megegyezik egy ponton: a játék körökre osztott formában zajlik. Ezt én is megtartom. Nem nagyon tudok alternatívát, ami jól működhetne.
Ezután máris egy az egész játékot meghatározó döntés következik: a kör menete, az "aktivációs sorrend".
A. Az egyes játékos cselekszik az ésszes figurájával, majd a kettes játékos is megteszi ugyanezt.
Jól követhető játékot eredményez, de az éppen nem aktív játékos gyakran csak néző szerepet kap, esetleg dob pár kockával. Ezt orvosolja például a BrikWars akció-reakció rendszere, ami számomra is szimpatikus, de tény, hogy túlbonyolíthatja a játékot.
B. Közös kör, a két játékos felváltva aktiválja egységeit (nem feltétlenül A-B-A-B-A-B... sorrendben).
Egyértelműen itt a legfolyamatosabb a játék a felek számára. Hátulütő, hogy az aktiválás egységenként van, aminek menedzsmentje nehezen követhetővé válhat.
Felenként egy tucat figura aktiváltságának fejbentartását nem tartom szerencsésnek. Három gyógymódot látok: jelölők (ezt próbálnám minimumon tartani), korlátozott számú aktiváció (nagyobb csapatokat hátrányba hozna – talán nem is baj, de orvosolható csoportos aktivációval), csoportonkénti aktiválás (nem olyan jó, ha a csoportok tagjai külön szeretnének tevékenykedni).
C. Kör elején akcióterv készítése, majd annak lejátszása.
Érdekes játékot eredményezne, de tíz-húsz figurára tervet írni első látásra nem olyan kényelmes.
Sok érdekes pluszra ad lehetőséget, viszont ez a játékforma talán a legkiforratlanabb, és a célom nem egy alapjaiban új játék.
A C. mechanizmust nagyjából kizártam. Marad az első kettő, amik közül jelenleg az A. felé hajlok. Végleges döntés hamarosan.
Utolsó kommentek